- dyskusje
- festiwale
- filmy
- koncerty
- konkursy
- kursy
- piknik
- spektakle
- spotkania
- uroczystości patriotyczne
- warsztaty
- wernisaże
- wieczory autorskie
- wystawy
- To wydarzenie minęło.
Kolejna wystawa. Projektowanie graficzne.
13 października, 09:00 - 17:00
Wstęp wolnyFaustyna Augustyn, Władysław Pluta, Natalia Sikorska
BWA Tarnów / Dworzec PKP, Pl. Dworcowy 4
9.09-17.10.2024
Wstęp wolny
Finisaż z udziałem autorów w czwartek 17.10
g. 15:00 – wykład prof. Władysława Pluty
g. 16:00 – finisaż
Wystawie towarzyszy czytelnia z książkami dotyczącymi projektowania graficznego.
Wystawa czynna:
Poniedziałek-czwartek 9:00-17:00
Niedziela 9:00-17:00
Faustyna Augustyn
Wyróżniony dyplom 2023/24 Projekt identyfikacji wizualnej wystawy stałej Kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej prezentowanej w przestrzeni galerii na Dworcu PKP w Tarnowie. Promotor dr Bartłomiej Bałut, kierunek: grafika na Akademii Tarnowskiej
O projekcie: Podjęty temat wyraża chęć uczestnictwa autorki w realizacji celów BWA w Tarnowie, jakim jest m.in. przybliżanie sztuki współczesnej nowym odbiorcom. Celem projektu jest zbudowanie wyraźnej tożsamości wizualnej oddziału na Dworcu PKP, by stał się lepiej widoczny wśród innych przestrzeni działalności instytucji. Nie rezygnując z użycia obecnego znaku BWA, skupia się na opracowaniu elastycznej koncepcji identyfikacji, która może znaleźć zastosowanie w materiałach reklamowych, systemie nawigacyjnym, oprawie graficznej wydarzeń oraz mediach cyfrowych. Elementy graficzne na plakatach i ulotkach wizualizują relację odbiorców, artystów i pośredniczącej im instytucji oraz idee przyświecające Galerii i współpracującej z nią Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej za pomocą abstrakcyjnej, geometrycznej struktury.
Władysław Pluta
Autor logotypu i identyfikacji wizualnej Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej oraz opraw graficznych pierwszych wystaw Kolekcji Fundacji.
Niezależnie od tego, czy projektuję plakat, znak graficzny czy okładkę, na uwadze mam jedno: musi to być syntetyczne, proste i czytelne i co brzmi pewnie banalnie, ale jest niezmiernie ważne – ma dobrze służyć odbiorcy, długo zachowując graficzną żywotność.
Jan Trzupek (prezes MFMSW) o plakatach Władysława Pluty:
Syntetyczne, proste i czytelne – Władysław Pluta postulat ten realizuje po mistrzowsku. Od wczesnych lat dziewięćdziesiątych XX w. wprowadza w swoim projektowaniu kompozycje typograficzne. Wcześniej operował realistycznym motywem sprowadzonym do znaku wywołującego jednoznaczne skojarzenia, kontynuując i rozwijając w najlepszy sposób osiągnięcia polskiej szkoły plakatu. Później wybrał – pod prąd powszechnie panujących tendencji – własną, oryginalną drogę projektowania graficznego. W grze między literą, znakiem graficznym, a przywoływanym skojarzeniem znaczeń z powodzeniem tworzył sugestywne „litero-obrazy”. Bardzo często jest w tych pełnych inwencji i wynalazczości obrazach duży ładunek humoru.
Można prześledzić na przykładach jego plakatowej twórczości realizacje paradoksalnego jakby się mogło zdawać założenia: rozwój przez przyjęcie samoograniczających reguł. Władysław Pluta w swoje kompozycje wprowadza konsekwentnie stosowane siatki geometrycznych modułów. W tak zorganizowanej strukturze zdolny jest pomieścić w klarowny sposób każdą ilość informacji.
Tą samą zasadą kieruje się projektując książki, druki okolicznościowe, banery czy znaki firmowe.
Od samego początku Władysław Pluta projektuje grafiki dla Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej: logo, zaproszenia i plakaty do wystaw, broszury i katalogi.
Dzięki nim identyfikacja wizualna Fundacji stała się rozpoznawalna i wyróżniająca się z daleka.
Kolejne wystawy kolekcji, począwszy od trzeciej, są numerowane. Władysław Pluta dla każdej z wystaw tworzy kolejny logotyp będący głównym motywem plakatu i wszystkich druków. Wspólną ich cechą jest wyprowadzenie kolejnego numeru wystawy z podobieństwa cyfry do litery albo układu typograficznego. Ale nie tylko. Czwarta wystawa kolekcji, na której pokazywane były fotografie i prace wideo została „oprawiona” liniami – promieniami światła, które przecinały się w cyfrze „4” będącej zarazem literą „y” w słowie „wystawa”. Niby oczywiste, że i fotografia i film wideo zapisywane są promieniami światła, ale pokazać to w tak jasny i sugestywny sposób to już sprawa wielkiej sztuki projektowania graficznego.
Jest zauważalne, że te projekty są w dialogu z dziedzictwem druku funkcjonalnego, z tradycją konstruktywizmu rosyjskiego albo czeskiego Devětsilu. Ale jest też w sztuce Władysława Pluty poezja wizualna wysokiej próby: jak w kaligramach Apolllinaire’a, jak w poezji konkretnej najlepszych autorów. Chyba właśnie to stanowi o unikalnym charakterze jego twórczości graficznej.
Natalia Sikorska
Plakat powstał do wystawy Michała Sroki, pt. „Constructopia” (kuratorka Agnieszka Jankowska-Marzec). Emblemat/ilustracja stworzona została z tytułowego słowa i obrócona w pionie.
Inspiracja do stworzenia plakatu:
Fragment tekstu kuratorskiego: …interesuje go przede wszystkim analiza typologii tych budynków, ze szczególnym uwzględnieniem ich metabolicznego charakteru: nakładane na pracę kolejne warstwy tworzą swoistą utopijną urbanistykę, ze swobodnie wijącymi się ulicami, fraktalnie narastającymi układami. Architektoniczne referencje ujawniają się także w cyklu obrazów „Constructions”, zwłaszcza ich kolorystyka (gama szarości i czerni), materia (naśladująca nieotynkowane mury), przenikające się linie, mnożące się w nieskończoność ich powtórzenia, przywołują klimat brutalistycznych realizacji – kuratorka: Agnieszka Jankowska Marzec
Wystawa była prezentowana w oddziale BWA na Dworcu PKP w Tarnowie na przełomie czerwiec/lipiec 2023.
Faustyna Augustyn – rysowniczka, graficzka, absolwentka Akademii Tarnowskiej. Ukończyła studia licencjackie na kierunku grafika z wyróżnieniem pracy dyplomowej. Kontynuuje edukację na studiach magisterskich. Projektując poszukuje świeżych rozwiązań. Podchodzi z zaangażowaniem do każdego podjętego tematu, realizując w ten sposób swoje zamiłowanie do tworzenia.
Władysław Pluta – plakacista. Urodził się 28 kwietnia 1949 roku w Jeleniu. W latach 1963-68 uczęszczał do Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie. Przez kolejne 6 lat studiował na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Tam też, w pracowni prof. Ryszarda Otręby w 1974 roku zrealizował dyplom. Od razu rozpoczął pracę dydaktyczną na macierzystej uczelni. W latach 1988-90 pełnił funkcję prodziekana, a potem przez następne trzy lata, dziekana Wydziału Form Przemysłowych. W latach 1993-96 był prorektorem, a od 1997 do 2002 roku przewodził Katedrze Komunikacji Wizualnej. Prowadził także zajęcia dla studentów szeregu uczelni zagranicznych: Academy of Fine Arts and Design w Lubljanie (1995), Kent Instytute of Art and Design w Maidstone w Wielkiej Brytanii (1997, 1999), Ecole des Beaux-Arts w Tuluzie (1997, 1998), Hungarian University of Crafts and Design w Budapeszcie (1997), Academy of Fine Arts and Design w Bratysławie (1997), École de Design Université du Quebec a Montréal (1999), Accademia di Comunicazione di Milano (2000, 2001), w 2002 prowadził warsztaty z czeskimi studentami.
Władysław Pluta kojarzony jest głównie z plakatem, jednak zajmuje się również grafiką książkową, projektowaniem czasopism, systemów identyfikacji wizualnej, folderów, znaków, a także grafiki artystycznej. Działalność na polu książki przyniosła mu liczne nagrody, w tym nagrodę honorową na warszawskich 48. Międzynarodowych Targach Książki.
Natalia Sikorska – graficzka, absolwentka Wydziału Sztuki Akademii Tarnowskiej. Od 2023 roku współpracuje z BWA w Tarnowie przy oprawach graficznych wydarzeń i wystaw. Lubuje się w zabawach z typografią i mocnym kolorze. Razem z Dobrawą Cichoń i Magdą Czaplicką tworzą kolektyw Gorzko.
W czasie wystawy polecamy wystawy indywidualne dotyczące projektowania w galerii Liceum Sztuk Plastycznych w Tarnowie (ul. Westwalewicza 6):
Bartłomiej Bałut (promotor dyplomu Faustyny Augustyn) / 9-27.09.2024, wernisaż 9.09, g. 11:20
Władysław Pluta / 7-25.10.2024, wernisaż 7.10, g. 14:30
Partner wystawy: Wydział Sztuki Akademii Tarnowskiej